Hírek
2020. Július 08. 10:39, szerda |
Helyi
Forrás: bacskiskun.hu
A magyar motorkerékpár-gyártás ikonikus példányai
A magyar motorkerékpár-gyártás „három testőre” az ügy melletti teljes elkötelezettséggel keresi, kutatja a régi magyar gyártású járgányokat, a hozzájuk köthető tárgyi emlékeket.
Alig telt el közel 90 év, és hajdan menő járművek, a magyar motorkerékpár-gyártás egykori újdonságai immár ikonikus, ezrek által csodált relikviák lettek. Ha egy kis időutazásra vágyunk a technika, a motorok, a motorozás világába, az ipartörténeti emlékeknek sem utolsó motoros biciklik, motorkerékpárok hazai vonatkozású kollekcióját Soltvadkerten a Motormúzeumban szombatonként 14 órától tekinthetjük meg ingyenesen. A kivételes gyűjtemény egyes darabjai a három tulajdonostárs-gyűjtő egyike, Dudás Csaba szakértő kalauzolásának, szenvedélyes magyarázatának köszönhetően nem csak esztétikai élményt nyújtanak, hanem abba a korba is betekintést engednek, amelyben megálmodták, megtervezték, majd legyártották ezeket a saját korukban is figyelemre méltó magyar kétkerekűeket. Ráadásként még azokban is felsejlik a különleges életérzés, amit motorozásnak neveznek, akik ilyen járgányon talán még soha nem ültek.
A múzeumok látogatási tilalmának feloldása után ismét kedvenc kirándulóhellyé vált a Soltvadkerti Motormúzeum, amely szombatonként 14 órától várja az érdeklődőket.
A június 4-i látogatásunkkor egy motoros találkozó résztvevői álltak meg egy kis pihenőre, hogy megmerítkezzenek az eredeti állapotukat őrző, felújított, részben ma is üzemképes, 93 motorbicikliből álló kollekció nyújtotta kivételes élményben.
A történelmi korszakokon átívelő, motorritkaságokból is álló gyűjtemény három megszállott soltvadkerti, Dudás Csaba, Tóth Gábor és Tóth István „Csitta” nevéhez kötődik.
A régi magyar motorkerékpárok és a magyar motorkerékpár-gyártás „három testőre” az ügy melletti teljes elkötelezettséggel keresi, kutatja a régi magyar gyártású járgányokat, a hozzájuk köthető tárgyi emlékeket.
A gyűjtők a soltvadkerti régi művelődési ház (az újjal szemben) pincéjét és udvarát kapták meg az önkormányzattól, hogy a város egyik új nevezetességeként a nagyközönség számára is feltárulkozzon a magyar motorgyártás teljes története.
A GYŰJTEMÉNY 1931-TŐL 1975. OKTÓBER 23-IG, A MAGYAR MOTORKERÉKPÁR-GYÁRTÁS VÉGÉIG NYÚJT BETEKINTÉST A PATINÁS KÉTKEREKŰEK GYÁRTÁSÁBA, ÉS RÉSZBEN ABBA A KORBA IS, AMIKOR SZÜLETTEK ÉS HASZNÁLTÁK EZEKET A RÉGEN, MA PERSZE MÉG INKÁBB NAGY ÉRTÉKET KÉPVISELŐ JÁRMŰVEKET.
A pincemúzeum bejáratának utolsó lépcsőfokához érve csak ámul bámul az ember, ugyanis a motorbicikli-gyártás kronológiáját követő tárlatnak köszönhetően egy időutazás veszi kezdetét, előttünk egy darab történelem tárul fel.
ITT ÉRZÉKELI IGAZÁN AZ EMBER, HOGY KÖZEL 100 ÉV ALATT MILYEN TECHNIKAI, TECHNOLÓGIA FEJLŐDÉS ZAJLOTT LE, AZ IDŐSEBB KOROSZTÁLYOK ESETÉBEN RÉSZBEN MÁR AZ Ő ÉLETÜKBEN.
A vendégkönyvet lapozgatva kiderül, ugyan a kollekció magyar, a gyűjtők magyarok, de azért a
MOTORIZÁCIÓ ÉLVONALÁBA TARTOZÓ JAPÁNBÓL, NÉMETORSZÁGBÓL ÉPPÚGY ÉRKEZNEK VENDÉGEK MINT NORVÉGIÁBÓL ÉS A VILÁG MÁS TÁJAIRÓL,
hiszen a régi motorkerékpárok, a motorozás szerelmesei a világhálónak köszönhetően minden újdonságról szinte azonnal értesülnek.
Nincs az a látogató, akinek a szeme ne akadna meg azon, hogy az eredeti formájukat őrző, egykor sokat megélt járművek némelyike az igényes rekonstrukciónak, a korszerű festékeknek, lakkoknak köszönhetően talán újkorában sem mutathatott szebben.
Ilyen a jobb oldali sor elején kiállított, kivételesen nem magyar, hanem osztrák gyártású Puch, ami az egykori kalocsai érsekség tulajdona volt. A gyönyörűen felújított motor történetéhez az is hozzátartozik: az egyik 80 év körüli látogató ráismert, hogy ezzel a motorbiciklivel járt ki Kalocsáról az érsek sofőrje Uszódra, hittant tanítani.
A VETERÁN VASAK IRÁNTI SZERETET ÉS TISZTELET EGYÉRTELMŰEN ÉREZHETŐ A BIOLÓGIA-KÉMIA SZAKOS TANÁR VÉGZETTSÉGŰ DUDÁS CSABA HANGJÁN, AKI PROFI TÁRLATVEZETŐKÉNT NEM CSAK INFORMÁCIÓT AD, DE AZ IDŐSEBB MÚZEUMLÁTOGATÓK EGY-EGY TÖRTÉNETÉBŐL, ELEJTETT SZAVÁBÓL IS KIEGÉSZÍTI AZT AZ ALAPOS TUDÁSÁT, AMELY NÉLKÜL CSAK RÉGI MOTOROKAT LÁTNÁNK.
1930-at írtak, amikor elkezdődött
Dudás Csabától az 1930-as években készült Csepelekről megtudjuk: az első magyar motorkerékpárokat Weiss Manfréd, a Csepel-szigeten működő gyáriparos kezdte gyártani. Ezek a példányok inkább hasonlítottak a kerékpárra, ugyanis eleinte kerékpárvázba építették a 100 köbcentis Sachs-blokkot. Akkoriban a Sachs német motorblokkgyár körülbelül 93 ezer blokkot gyártott a kontinens 86 motorgyárának. Az egykori 100 köbcentis motoros bicikliket jogosítvány és bukósisak nélkül lehetett vezetni.
A SOROZATGYÁRTÁS A NAGY ÜZLET REMÉNYBEN KEZDŐDÖTT, MAJD KÉSŐBB EZEKBE A 37 KILÓ ÖSSZSÚLYNÁL KÖNNYEBB, 100 KÖBCENTINÉL KISEBB MOTOROKKAL SZERELT JÁRGÁNYOKBA SAJÁT TERVEZÉSŰ BLOKKOK KERÜLTEK. INNEN KEZDŐDIK AZ UTOLSÓ CSAVARIG IMMÁR MAGYAR MOTOR, A CSEPEL TÖRTÉNETE.
Ezeket a saját korukban is nagy értéket képviselő motorbicikliket a második világháború végéig gyártották - magyarázta Dudás Csaba.
És akkor jött az államszocializmus…
-1949-ben aztán mások mellett Weiss Manfréd gyárát is államosították, ebből lett a Rákosi Mátyás Művek. Az első teleszkóp1950-ben jelent meg a motorokon, egy évvel később már hátsó teleszkóppal is szerelték a Csepeleket. 1954-től csak nagy, 250 köbcentis motorokat gyártottak itthon – mondta Dudás Csaba.
A tárlatvezető hozzátette: abban az időben ezek a Csepelek 7–9 ezer forintba kerültek, miközben az átlagfizetés 500–600 forint volt. Az eladott darabszám akkor ugrott meg, amikor a Csepelt pénzintézeti hitelre is meglehetett vásárolni. 1967-ig a pártfunkcionáriusokon, orvosokon, színészeken kívül más nem tudott autóhoz jutni, ezért a családi jármű a szimpla vagy oldalkocsis Csepel, majd az 1954-től gyártott Danuvia vagy a Pannónia lett.
1954 AUGUSZTUS 11. ÚJABB NEVEZETES ÁLLOMÁS A MAGYAR MOTORKERÉKPÁR-GYÁRTÁS TÖRTÉNETÉBEN, EKKOR KÉSZÜLTEK EL A CSEPELEKET VÁLTÓ PANNÓNIÁK ELSŐ, KÍSÉRLETI PÉLDÁNYAI.
Ezeknek a motoroknak a sorozatgyártása novemberben indult, a nagyobb Keravill boltokba 14.100 forintos áron kerültek. A sikertörténet még bő 14 évig tartott – mondta, majd fejtette tovább a történetet Dudás Csaba.
1975-ban egy hét alatt vége lett
Mint elhangzott, a magyar motorgyártás halálát a leginkább már csak a történelemkönyvekből ismert szocialista tervgazdálkodás jelentette. A belső piac nem tudta megfelelő minőségű, mennyiségű alkatrészekkel ellátni az ipart, de azért a tervszámok teljesítése érdekében az export nem állhatott le. A heti kvóta szerint 300 Csepelt és Danuviát kellett a nyugati piacra exportálni. Az akadozó, ráadásul gyakran nem megfelelő minőségű alkatrészek miatt azonban a kezdeti érdeklődés alábbhagyott.
Ott volt persze még a keleti, közte az orosz piac, de a fejlesztések következtében egy idő után nem tartható szabott árak miatt ezeknek a motoroknak a gyártása is veszteséghez vezetett. A KGST-n belüli gyártásleosztás már nem számolt a magyar gyártású motorkerékpárokkal, így a gyárat egy hét alatt, 1975 október 23-án bezárták, az utolsó legyártott példányokat a Közlekedési Múzeumban helyezték el – zárta a magyar motorgyártás történetét Dudás Csaba.
A Soltvadkerti Motormúzeumban „sorfalat álló” Csepelek, Danuviák és Pannóniák ennek az időszaknak állítanak nosztalgiával vegyes szép emléket. Látogasson el ide Ön is, meglátja, érdemes!
Ezek érdekelhetnek még
2024. November 22. 11:00, péntek | Helyi
Összeütközött két gépkocsi Pálmonostora közelében
A tűzoltók a 4504-es úton áramtalanították a járműveket.
2024. November 21. 13:14, csütörtök | Helyi
Izzó kályhás hajtányozás
Idén is megrendezi a Kecskeméti Kisvasút & Hajtánypálya a téli programját Kecskemét KK kisvasúti állomáson.
2024. November 21. 11:54, csütörtök | Helyi
Adventi programok Kiskunfélegyházán
Szeretettel várják a szervezők a kedves érdeklődőket a félegyházi adventi programokra.
2024. November 21. 10:52, csütörtök | Helyi
Anyakönyvi hírek
Az alábbiakban legfrissebb anyakönyvi híreinket olvashatják.