Hírek
2017. Augusztus 22. 15:19, kedd |
Helyi
Forrás: hirado.hu
Iskolakezdési nagy leárazásoknál is jár a jótállás
Hatalmas kedvezmények, leárazások, akciók iskolakezdésre - az áruházláncok már közzétették a leárazott tanszereket, egyéb kedvezményeiket, de a nagy forgatagban nem árt több mindenre ügyelni.
Ha hibás volt a termék, a leárazás ellenére is ugyanolyan fogyasztóvédelmi lehetőségek illetik meg a vásárlókat. Nincs kötelező, egyéves garancia például a tízezer forint feletti iskolatáskára, van viszont az ilyen vételár feletti számológépre, diktafonra, hangszerre, sporteszközre, vagy akár laptopra.
Leárazásokkal, nagy kedvezményekkel várják az áruházláncok a szülőket az iskolakezdés kapcsán. Ugyanakkor ahol vásárlás van, ott könnyen lehet fogyasztóvédelmi probléma is, és nem árt tisztában lenni több dologgal mind a vásárlóknak, mind pedig az ezeket forgalmazó vállalkozásoknak, boltoknak.
Fontos, ha például az iskolatáskának, tornacipőnek vagy tornaruhának csak annyi a „baja”, hogy nem tetszik a diáknak, akkor emiatt még nem lehet reklamálni. Ennek ellenére az áruház biztosíthatja azt is, ha a termék nem olyan, mint amilyet vártak, akkor adott időn belül még esetleg vissza lehet vinni, érdemes erre a szülőknek külön rákérdezniük. Azonban azt is tudni kell, hogy a vállalkozásoknak nem kötelességük visszavenni a terméket, ha az hibátlan, és arról saját maguk döntenek – mondta el Baranovszky György, a Budapesti Békéltető Testület (BBT) elnöke a hirado.hu-nak.
Az elnök közölte, természetesen más a helyzet akkor, ha tényleg hibás volt az árucikk, például gyári hiba vagy más hasonló ok áll fent. Ilyenkor a vásárló kérheti a bolttól – a nagy akció ellenére is, mert különbség nincs – , hogy ingyenesen javítsák meg a terméket vagy ha azt nem tudják, esetleg nem akarják, akkor pedig cseréljék, szintén díjmentesen. Ennek hiányában pedig a vételár leszállítását, illetve a teljes vételár visszatérítését is kérni lehet.
Az áruháznak kell bizonyítani
Ha a megvételtől hat hónapon belül merült fel a fogyasztóvédelmi probléma, az áruháznak be kell bizonyítani azt, hogy a hiba oka csak a vásárlást követően keletkezett, amennyiben ezt nem teszi meg, úgy köteles eleget tenni a vásárló fenti igényének. Hat hónapon túli hiba esetén viszont már a vevőnek szükséges bizonyítani, hogy eleve hibás volt az árucikk, amit megvett (például egy független szakvéleménnyel). Összességében pedig a hiba miatt a vásárlástól számított két évig lehet reklamálni, ezt követően már nem lehet fordulni a vállalkozáshoz például a kijavítási, kicserélési igénnyel – fogalmazott Baranovszky György.
Fontos odafigyelniük arra is a fogyasztóknak, hogy a fentiek mellett az áruházak még külön garanciát vállalhatnak bizonyos termékekre, sőt egyes árucikkekre az kötelező is. Így kötelező jótállás jár bizonyos vételár felett a tartós fogyasztási cikkekre, amelyeket tipikusan iskolakezdésre vesznek, mint például a tízezer forint feletti: zsebszámológép, számológép, diktafon, sporteszköz, hangszer, laptop, notebook, PDA-készülék. Az iskolatáskára viszont nincs kötelező jótállás – emelte ki a BBT elnöke. Hozzátette: ezeknél a felsorolt termékeknél jó tudni, egyéves garanciát mindenképp kell vállalnia az áruháznak, ami azt jelenti, hogy a garanciaidő alatti hiba esetén az eladónak szükséges bizonyítani, miszerint az eladáskor a termék még hibátlan volt. Sőt, ez esetben külön jótállási jegyet is adni kell a vásárlónak.
Ha a jótállási jegy átadása mégsem történt meg, úgy a számlával-nyugtával még ugyanúgy lehet a jótállási jogokat (ugyanazok, mint a fentiek: kijavítás, kicserélés, vételár-leszállítás, vételár-visszatérítés) érvényesíteni a jótállási időn belül. Egyúttal azért sem utasítható el a vevő igénye, ha a jótállási jegyet esetleg rosszul állították ki – hangsúlyozta Baranovszy.
Mindezek mellett is érdemes odafigyelni arra, hogy ha a jótállási jegy megvan, nem követelheti a cég még mellé külön a számla-nyugta bemutatását is. Ez utóbbi csak akkor kötelező, ha esetleg a vásárlónál nem lenne meg maga a jótállási jegy. Nem árt azt sem tudni, hogy ha esetleg a tartós fogyasztási cikkek esetében egy évnél hosszabb garanciát biztosítanak, vagy pedig a tartós fogyasztási cikknek nem minősülő termékre vállal az áruház saját garanciát, akkor azt már külön feltételhez köthetik, ezért ennek mindig alaposan utána kell nézni – figyelzetet a szakember.
Mint mondta: ha a vevők a vásárlás után azt tapasztalják, hogy hibás a megvett termék, akkor haladéktalanul, de legkésőbb két hónapon belül vigyék azt vissza. Ha ezt nem teszik meg, akkor az ebből fakadó kárt ők viselik. Ne feledjék azt sem, hogy a hibás árucikk miatt bejelentett igényről jegyzőkönyvet kell felvennie az áruház alkalmazottjának és annak egy példányát a fogyasztónak át kell adni. Ezt a jegyzőkönyvet a vállalkozások három évig kötelesek megőrizni és bemutatni az ellenőrző hatóságnak, ha azt kérik.
Ha esetleg a vevőszolgálatos vagy aki a vásárlói panaszok kezelésével foglalkozik, nem tud nyilatkozni rögtön arról, teljesíthető-e a vásárló hibás termék miatti igénye, úgy az áruháznak a panasszal kapcsolatos álláspontjáról legkésőbb öt munkanapon belül, igazolható módon kell tájékoztatnia a vásárlót.
A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot törvény tiltja
Ha kijavításra vette át a vállalkozás az adott árucikket, úgy külön elismervényt kell adni a fogyasztónak arról, mikor mehet érte vagy pedig ezt az időpontot a jegyzőkönyvben szükséges feltüntetni számára, de az előírások szerint törekedni kell ugyancsak a 15 napon belül történő kijavításra, vagy épp az e határidőn belül történő cserére, ha ilyen célból vették át a vállalkozások a terméket.
Végül, de nem utolsósorban a vállalkozásoknak arra is ügyelniük kell, hogy az akciók reklámozása és teljesítése, az eladás során is az ésszerűen elvárható szintű szakismerettel, és a jóhiszeműség és tisztesség alapelvének megfelelően elvárható gondossággal járjanak el, és az áruval kapcsolatban minden szükséges információt megadjanak a vásárlónak. Ellenkező esetben ugyanis akár tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot is megvalósíthatnak, amelyet törvény tilt – emelte ki Baranovszky György.
Az akció időtartama alatt nem fogyhat el a termék
Úgy fogalmazott: tételes lista szól például arról, hogy a leárazás során milyen gyakorlat számít mindenképpen tisztességtelennek. Ez alapján nem lehet úgy akciót hirdetnie az áruháznak, hogy az adott terméket vagy a helyettesítésre szánt árut feltehetően nem tudja majd az akció hatókörére és a kedvezményes árra figyelemmel a megfelelő időtartamig és mennyiségben szolgáltatni vagy beszerezni, ez tipikus csalogató reklám.
Mindezek mellett is érdemes odafigyelni arra, hogy ha a jótállási jegy megvan, nem követelheti a cég még mellé külön a számla-nyugta bemutatását is. Ez utóbbi csak akkor kötelező, ha esetleg a vásárlónál nem lenne meg maga a jótállási jegy. Nem árt azt sem tudni, hogy ha esetleg a tartós fogyasztási cikkek esetében egy évnél hosszabb garanciát biztosítanak, vagy pedig a tartós fogyasztási cikknek nem minősülő termékre vállal az áruház saját garanciát, akkor azt már külön feltételhez köthetik, ezért ennek mindig alaposan utána kell nézni – figyelzetet a szakember.
Mint mondta: ha a vevők a vásárlás után azt tapasztalják, hogy hibás a megvett termék, akkor haladéktalanul, de legkésőbb két hónapon belül vigyék azt vissza. Ha ezt nem teszik meg, akkor az ebből fakadó kárt ők viselik. Ne feledjék azt sem, hogy a hibás árucikk miatt bejelentett igényről jegyzőkönyvet kell felvennie az áruház alkalmazottjának és annak egy példányát a fogyasztónak át kell adni. Ezt a jegyzőkönyvet a vállalkozások három évig kötelesek megőrizni és bemutatni az ellenőrző hatóságnak, ha azt kérik.
Ha esetleg a vevőszolgálatos vagy aki a vásárlói panaszok kezelésével foglalkozik, nem tud nyilatkozni rögtön arról, teljesíthető-e a vásárló hibás termék miatti igénye, úgy az áruháznak a panasszal kapcsolatos álláspontjáról legkésőbb öt munkanapon belül, igazolható módon kell tájékoztatnia a vásárlót.
A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot törvény tiltja
Ha kijavításra vette át a vállalkozás az adott árucikket, úgy külön elismervényt kell adni a fogyasztónak arról, mikor mehet érte vagy pedig ezt az időpontot a jegyzőkönyvben szükséges feltüntetni számára, de az előírások szerint törekedni kell ugyancsak a 15 napon belül történő kijavításra, vagy épp az e határidőn belül történő cserére, ha ilyen célból vették át a vállalkozások a terméket.
Végül, de nem utolsósorban a vállalkozásoknak arra is ügyelniük kell, hogy az akciók reklámozása és teljesítése, az eladás során is az ésszerűen elvárható szintű szakismerettel, és a jóhiszeműség és tisztesség alapelvének megfelelően elvárható gondossággal járjanak el, és az áruval kapcsolatban minden szükséges információt megadjanak a vásárlónak. Ellenkező esetben ugyanis akár tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot is megvalósíthatnak, amelyet törvény tilt – emelte ki Baranovszky György.
Az akció időtartama alatt nem fogyhat el a termék
Úgy fogalmazott: tételes lista szól például arról, hogy a leárazás során milyen gyakorlat számít mindenképpen tisztességtelennek. Ez alapján nem lehet úgy akciót hirdetnie az áruháznak, hogy az adott terméket vagy a helyettesítésre szánt árut feltehetően nem tudja majd az akció hatókörére és a kedvezményes árra figyelemmel a megfelelő időtartamig és mennyiségben szolgáltatni vagy beszerezni, ez tipikus csalogató reklám.
Ezek érdekelhetnek még
2024. November 22. 11:00, péntek | Helyi
Összeütközött két gépkocsi Pálmonostora közelében
A tűzoltók a 4504-es úton áramtalanították a járműveket.
2024. November 21. 13:14, csütörtök | Helyi
Izzó kályhás hajtányozás
Idén is megrendezi a Kecskeméti Kisvasút & Hajtánypálya a téli programját Kecskemét KK kisvasúti állomáson.
2024. November 21. 11:54, csütörtök | Helyi
Adventi programok Kiskunfélegyházán
Szeretettel várják a szervezők a kedves érdeklődőket a félegyházi adventi programokra.
2024. November 21. 10:52, csütörtök | Helyi
Anyakönyvi hírek
Az alábbiakban legfrissebb anyakönyvi híreinket olvashatják.