Városlista
2024. november 22, péntek - Cecília

Hírek

2017. Július 16. 13:00, vasárnap | Helyi
Forrás: mozgasvilag.com

Málta, a búvár paradicsom - akár kezdőknek is!

Málta, a búvár paradicsom - akár kezdőknek is!

Nem kell profi búvárnak lenned ahhoz, hogy Málta csodálatos tengeri élővilágát felfedezd. Kezdőként is remek élményekkel gazdagodhatsz, hiszen számos búváriskola siet a segítségedre.

Málta, Gozo és Comino szigetei igazi búvár csemegék

A máltai szigetcsoport három apró, de nem elhanyagolható szigete, Málta a mézszínű sziget, Gozo, Calypso nimfa rejtélyes szigete és Comino, a Kék Lagúnáról méltán népszerű szigetecske, fontos állomása a Földközi-tenger búvárvilágának. Nyáron a tenger kellemes 25-26 °C körüli és télen sem hül 15°C alá. Egy mélyebb tengeri melegáramlat, mely minden év júniusa folyamán éri el a szigetet, gondoskodik arról hogy októberig akár 30 méteres mélységben is kellemes, 20-23 °C –os legyen a víz.

Víz alatti labirintusok, zátonyok, háborús roncsok várják felfedezőiket

A szigetek kiváló sportolási lehetőséget nyújtanak kezdőknek és profiknak egyaránt. Természetesen formálódott kikötők, rejtett kis öblök, sziklák és hasadékok, valamint temérdek elsüllyedt repülő- és hajóroncs várja felfedezőit. Az egymástól kőhajításnyira található merülőhelyek csodás és változatos világot tárnak a búvárkodók szeme elé. Víz alatti labirintusoktól kezdve zátonyokon keresztül egészen izgalmas háborús roncsokig, de az élővilágról sem szabad megfeledkezni.

A szigetek élővilága még télen is igen színes és mozgalmas

Gunard, piros mullar halak, polipok, angolnák, repülõhalak, korallok és a Földközi-tenger kihalófélben lévő tengeri sügérjei is megfigyelhetők, ahogy színes rajokban cikáznak a vízben. Aki még nagyobb izgalmakra és különleges látványra vágyik az feltétlenül vegyen részt egy éjszakai merülésen. Egy fáklyás merülés során olyan színekben pompázik a víz alatti világ, ami szinte elképzelhetetlen.
A tenger Máltán kezdő búvároknak is teljesen biztonságos

A tiszta és biztonságos - ár-apály és áramlatmentes - tenger, a sokéves tapasztalattal rendelkező, szakképzett oktatók miatt Málta nagyon kedvelt a kezdő búvárok körében. A legtöbb iskola egy-egy hosszú hétvégére ún. próbamerüléses oktatást szervez. Az oktatás a szárazföldön, majd egy speciális, mély medencében zajlik. Rövid bevezető után a kezdőket egy kisebb, zárt, biztonságos öbölben megismertetik a búvárkodás valós érzésével. Oktatókkal közösen merülnek a tengerben és már az első pillanatban lehetőségük nyílik megismerkedni a víz alatti világgal.

Csak egy hétvégére ugranál ki Máltára? Ez sem akadály!

Ha csak egy hosszú hétvégére szeretnél „elmerülni” a habokban, ez sem lehet akadály, hisz Budapestről tavasztól már heti 5, nyáron pedig már heti 7 közvetlen járat indul az alig kétórányi repülőútra lévő Máltára.

Roncsbúvárkodás a Földközi-tenger szívében

A tenger ellenállhatatlan varázsa és a kalandvágy, az ismeretlen iránti vonzalom évszázadok óta tartja fogva az embereket, akár a szirének kísértő éneke, amely oly sok hajó vesztét okozta a gyilkos sziklákon. Bár Odüsszeusznak ettől a veszélytől sikerült megmenekülnie, Kharübdiszt elhagyva már nem volt ennyire szerencsés: az istenek hajótöréssel büntették, amelyben teljes legénysége odaveszett. Odüsszeusz a gyönyörű Kalüpszó nimfa szigetére sodródott – ez Ogügia, vagy ahogy ma világszerte ismerik: Gozo szigete.

Bár Málta testvérszigete biztonságos kikötő lehetett a mitológia egyik leghíresebb tengerésze számára, hajóroncsokkal is bőven büszkélkedhet. Manapság azok a legnépszerűbbek, amelyeket célzatosan süllyesztettek el az évek során, hogy izgalmas víz alatti helyszíneket hozzanak létre a merülésekhez és búvárszafarikhoz.

Mesterségesen elsüllyesztett hajóroncsok Gozo és Comino körül

- A Rozi vontatóhajót 1992-ben süllyesztették el a Málta és Gozo közötti csatornában, hogy efféle túrák látványosságként szolgáljon, ám a szafarik beszüntetése óta a roncsot csak könnyűbúvárkodás során lehet felfedezni.

- A Cirkewwa közelében található Marfa Pointnál elsüllyesztett hajó 36 méter mélyen fekszik és több pontjáról is bele lehet úszni – a gépháztól a kormányfülkéig.

- Ghajnsielem Mgarr kikötőjétől nem messze, 40 méter mélyen található az egykori komphajó, az MV Xlendi roncsa, amelyet több évtizedes használat után az 1990-es évek végén süllyesztettek el; ez a hajó fejjel lefelé fekszik, ezért csak tapasztalt búvárok számára ajánlott.

- 2006-ban további két komphajót süllyesztettek el az MV Xlendi közelében Ix-Xatt L-Ahmarnál: ezek a Cominoland és a Karwela. Remek helyszínei a víz alatti fotózásnak, különösen a Karwela, amelynek fedélzetén egy különleges meglepetés fogadja a látogatókat egyenesen az 1960-as évekből: egy VW Beetle, amelyet állítólag helyi búvárok szállítottak ide hordókon és eresztettek le jelenlegi helyére.

- 2009 nyarának végén valósult meg a helyi önkormányzat egy újabb projektje a máltai búvárkodás fejlesztése és népszerűsítése érdekében, amellyel egyúttal saját roncsot biztosítottak a szigetvilág legkisebb tagjának: a P31 AFM járőrhajó elsüllyesztése. Fekvése miatt a hajó Máltáról és Gozóról egyaránt megközelíthető, és akkor is alkalmas búvárkodásra, amikor az időjárási körülmények a többi helyszín látogatását ellehetetlenítik.

Igazi, történelmi jelentőségű roncsok Málta környékén

Míg Gozo és Comino csodás búvárhelyszíneket kínál mesterségesen elsüllyesztett hajóival, Málta körül több történelmi jelentőségű járműroncs található a mélyben, amelyek felfedezése nem csupán technikai szempontból, hanem személyes történetük miatt is érdekes lehet.

- A Delimara csúcs közelében található a kizárólag hajóval megközelíthető második világháborús Blenheim bombázó. Lezuhanásának körülményei máig sem tisztázottak: lehet, hogy nem tudott visszatérni a bázisra, vagy legénysége hagyta el a járművet; mindenesetre a hasán landolt, elvesztve pilótafülkéjét és orrkerekét. Az egyik motor propellere azonban érintetlen, valamint a botkormány és a pilótaülés is jól kivehető, és a géptörzset élénk színű szivacsok, hidraállatok, valamint csőférgek, tengerirózsák és lágykorallok borítják pazar, tarka nyüzsgésű hátteret képezve a fényképekhez.

- Nagyszerű helyszín a hajóról merüléshez egy másik második világháborús vadászrepülőgép is - a Bristol Beaufighter. Frederick R. Galea máltai légi és tengeri mentési műveletekről szóló háborús naplója szerint „1943. március 17-én 11 óra 25 perckor kilenc Beaufighter szállt fel a 272. repülőszázadból, hogy fedezze a 39. repülőszázad kilenc Beaufort torpedóbombázóját a Point Stelo elleni légicsapásban. 11 óra 38 perckor a Donald Frazee őrmester által vezetett és Sandery őrmester által navigált »N« Beaufighter erősen rázkódni kezdett, és gyorsan csökkenni kezdett a sebessége. Az egyetlen lehetőség a kényszerleszállás volt, amelyet 100 mérföld per óra sebességgel végre is hajtottak a sliemai Dragonara barlangtól mintegy 1000 yardnyira.” A St. Julian’s-nél, 38 méter mélységben fekvő Beaufighter megmaradt részei a törzs, a szárnyak és a futómű. Nem ritka, hogy nagy tengeri angolnák és murénák lesik a roncsot felfedező búvárokat az ágyúcsőrésekből: az 50 mm-es fegyverek nyílásai ideális élőhelyek számukra.

A háborús roncsok természetesen nem csupán repülőgép-maradványok. Számos hajót süllyesztettek el az ellenség bombái a két világháború során, amelyek közül néhány csodálatos merülőhellyé vált.

- A HMS Southwold egy „Hunt II”-osztályú második világháborús romboló, 86 m x 9,5 m, 1050 tonna. A 3 x 2 négy hüvelykes ágyúval, légvédelmi ágyúval, tengeralattjáró-elhárítóval és mélységi robbantó töltetekkel felszerelt hajó úszó akna áldozata lett 1942. március 24-én a vallettai Grand Harbour kikötőtől keletre. A kettétört romboló jelenleg két külön merülési helyszínt alkot, mivel részei túl távolra kerültek egymástól. A hajóorr a nagyobbik rész, amely a jobb oldalán fekszik 65 méter mélységben. A hajófar felfelé áll 72 méter mélyen.

- Sokkal mélyebben található – körülbelül 115 méteren –, és ezért sokkal ritkábban látogatott a HMS Russel, egy „Duncan” csatahajó. A négy 12 hüvelykes ágyúsorral, tizenkettő 6 hüvelykes, tizenkettő 3 hüvelykes, hat 3 pdr-es ágyúval, két géppuskával és négy torpedókilövő csővel felszerelt HMS Russell bármilyen csatában megállta volna a helyét, de egy rejtett tengeralattjáróval nem vehette fel a versenyt. A Grand Harbour kikötőtől 4 mérföldre fedezték fel 2003 júliusában. A hajó teljesen fejjel lefelé fekszik a nehéz ágyúknak köszönhetően, a farrésze hiányzik, és fegyvereinek egy része szétszóródott a tengerben.

- A szövetséges hatalmak HMS Stubborn tengeralattjáróját a szövetséges tengeralattjáró-felderítő vizsgálóbizottság (ASDIC) célpontjaként süllyesztették el 1946-ban, miután a háború alatt végig nagyszerűen szolgált a tengelyhatalmak ellen. A HMS Stubborn a második világháborús két aknaszedővel (St Angelo és „Eddy”) együtt szintén remek helyszín, amely a történelmi érdekességek mellett technikailag is kihívásokat rejt a búvárok számára. A két utóbbi hajót 1942-ben süllyesztették el, jelenleg 55 méter mélyen fekszenek a Grand Harbour tengeri csatornájában, és azért különösen érdekesek, mert elhelyezkedésük miatt csak bizonyos időpontokban és a kikötői hatóság engedélyével látogathatóak.

- A HMS Maori súlyosan megsérült a Grand Harbour légitámadása alatt. A hajó megmentésére tett kísérletek nem jártak sikerrel, így eltávolították róla a fegyvereket, és új helyére, a Fort St. Elmo közelébe vontatták. Nagy valószínűséggel látható itt fűrészes sügér, polip, repülő morgóhal és tengeri keszeg, visszafelé pedig a zátony gazdag növényzete is rengeteg látnivalót kínál.

- Ugyancsak a második világháború áldozata a Carolita, egy X 131-es kisebb uszály és a Polynesian, egy volt óceánjáró, amelyet csapatszállító hajóként használtak a franciák. Az előbbi, amelyet korábban egy közönséges szállító uszálynak gondoltak, és amely egy légitámadás során 22 méter mélyre süllyedt, az egyetlen ilyen típusú ismert hajó. A Polynesian óceánjárót ezzel szemben a világ egyik legszebb hajóroncsaként jellemzik: a 152 m hosszú Polynesianra való merülés maradandó élmény. A hajót 1918-ban torpedózta meg egy német U-hajó, ekkor süllyedt 60 méter mélyre Marsascala partjainál, és a majdnem teljesen épen maradt hajó fedélzetén most is rengeteg tárgy található.

- Az Um El Faroud tankerhajó balesete az 1990-es évek modern tragédiája. Egy véletlen robbanás teljesen tönkretette a hajót. Miután három éven keresztül Valletta kikötőjében állt, 1998 szeptemberében úgy döntöttek, hogy elsüllyesztik a búvárok számára. A roncs felfelé fekszik Wied iz-Zurrieqtől délnyugatra a homokos aljzaton, a hajó faránál gyakran lehet találkozni tintahalakkal és barrakudákkal.

Európai Búvár Találkozó Málta & Gozo - a tengerek védelméért

Erősítendő az európai búvár összefogást, idén júniusban rendezték meg első alkalommal és nagy sikerrel az "Európai Búvár Találkozó Málta & Gozo" elnevezésű rendezvényt, amelyen több, mint 160 résztvevő képviseltette magát az Európai Unió minden tájáról és a helyi búvárközösségekből.

Közösen merültek le a Karwela hajóroncshoz is, melyet az uniós tagállamok zászlóival díszítettek fel az esemény tiszteletére. Az esemény középpontjában a tengerek védelme állt, amelynek keretében vízalatti szemétgyűjtésen is részt vehettek a résztvevők, illetve a további célok között szerepelt, hogy a vendégek közelebbről is megismerhessék a máltai tengereket és első kézből szerezzenek tapasztalatokat.

Címkék: búvárkodás, Málta

Ezek érdekelhetnek még

2024. November 21. 13:14, csütörtök | Helyi

Izzó kályhás hajtányozás

Idén is megrendezi a Kecskeméti Kisvasút & Hajtánypálya a téli programját Kecskemét KK kisvasúti állomáson.

2024. November 21. 11:54, csütörtök | Helyi

Adventi programok Kiskunfélegyházán

Szeretettel várják a szervezők a kedves érdeklődőket a félegyházi adventi programokra.

2024. November 21. 10:52, csütörtök | Helyi

Anyakönyvi hírek

Az alábbiakban legfrissebb anyakönyvi híreinket olvashatják.

2024. November 19. 12:58, kedd | Helyi

Hol lehet EU-s tb-kártyát csináltatni és miért jó az ingyenes lehetőség?

Külföldre utaznál, és előtte szeretnél csináltatni egy EU-s tb-kártyát, de nem tudod, hogyan kezdj neki? Mutatjuk a legfontosabb tudnivalókat ezzel az okmánnyal kapcsolatban.