Városlista
2024. november 22, péntek - Cecília

Hírek

2014. Február 22. 13:00, szombat | Belföld
Forrás: - szerk. -

Nissan Leaf…az elektromos verda

Nissan Leaf…az elektromos verda

Szinte elvegyül az utcai forgatagban az új Nissan Leaf, hiszen különleges villanyos hajtását álcázva, az autó megjelenése kerüli a feltűnést, sőt...

Szinte elvegyül az utcai forgatagban az új Nissan Leaf, hiszen különleges villanyos hajtását álcázva, az autó megjelenése kerüli a feltűnést, sőt a hagyományos hűtőbeömlőnek hihető nyílás is ott tátong a lökhárító alján. Ledes tompított fényszóróival viszont már a modern kor szellemét képviseli.
Sokan sóhajtozva ábrándoznak egy olyan igazi villanyautóról, amivel kényelmesen lehet közlekedni, amibe lehet pakolni, környezetkímélő, ráadásul nem többszáz forintos benzinnel vagy gázolajjal működik, hanem kilowattóránként körülbelül 45 forintos árammal!
Sajnos ez még napjainkban még csak álom, holott egyre több gyár kísérletezik a valóra váltásával. A Nissan kísérletét Leaf-nek, magyarul „levél”-nek hívják, ami találó elnevezés egy környezetkímélő autó számára. Ráadásul duplán az, hiszen a LEAF csak egy rövidítés, ami teljes egészében úgy hangzik, hogy Leading, Environmentally friendly, Affordable Family car. Magyarra fordítva: előremutató, környezetbarát és megfizethető családi autó.
Első ránézésre a Leaf tényleg egy egyszerű kompakt családi autó a maga majdnem 4 és fél méter hosszával. Viszont nem bélyegezhetjük meg azzal, hogy átlagos, hiszen a Leaf a világ első kizárólag elektromos hajtásra tervezett tömeggyártású autója.
Már eleve úgy alakították ki a padlólemezét is, hogy észrevehetetlenül rejtve maradjon a 48 db lítium-iont tartalmazó, 250 kilogrammos akkumulátormodul. Az állandó mágneses váltakozóáramú szinkron elektromotort, előre, a motorháztető alá, a hálózati töltőt és a teljesítmény-elektronikát a hátsó ülések mögé építették be.
A legérdekesebb dolog, hogy mindezekből kívül tényleg semmi nem látszik, sőt, még belül sem nagyon. A digitális sebességmérő nem újdonság, mint ahogy a színes, 7” átmérőjű érintőképernyő sem. Az első árulkodóan gyanús rész a sebességváltókar helyén lévő érdekes kis gomba, ami természetesen nem sebességváltó, hanem üzemmód-kapcsoló.
A fékpedál lenyomása és a készenléti gomb megnyomása után ezt kell kicsit magunk felé, majd hátra húzni, és már indulhatunk is. Még az ún. gyorsító pedált sem kell lenyomni, az automataváltós autókhoz hasonlóan a fékpedál felengedésekor a Leaf is azonnal elkezd gurulni. Ha viszont rálépünk a pedálra, akkor másfél tonnáját meghazudtolóan lódul meg a jármű. Viszont furcsa érzéssel fog eltölteni bennünket, hogy mindeközben egy árva hangot nem hallat, és elmaradnak a váltásokat kísérő finom rántások. Nincs benne fordulatszámmérő, vízhőfok-mérő és üzemanyagszint-jelző sem. De nem marad üresen a helyük, mert az akkumulátor hőmérsékletének és töltöttségének visszajelzőin pásztázhatjuk az adatokat.

Érdemes hozzászoknunk a hatótávolság jelzéséhez is. Elvileg a 24 kWh-s teljes töltéskor 160 kilométert mutat, de ez nagyon csak elmélet! Ezt a távolságot egy amerikai (LA4 nevű) szabvánnyal határozták meg, ahogy nyilván senki sem közlekedik. A pénztártól való távozás utáni reklamációk megelőzésére a Nissannál végeztek néhány kísérletet abszolút változó végeredménnyel.
Városban, légkondicionáló nélkül 170 kilométert mértek, dimbes-dombos országúton még ennél is többet, autópályán, klímával viszont már száz alattit.
Menettulajdonságai alapján munkába járásra, ingázásra ugyanúgy alkalmas a Leaf, mint bármely mai, hagyományos, belső égésű motorral hajtott autó. Nemcsak elöl van benne hely bőven, a hátul ülők sem szoronganak. A csomagtartó 330 literes, ami csak kicsivel kisebb az átlagnál. A bővítéssel van némi probléma, mert a beépített töltő miatt egy nagy gát emelkedik a hátsó ülések mögött. Ettől azonban még egy háziasszony, hátul a két gyerekkel elugorjon a Leaffel bevásárolni. Már csak azért is, mert a bevásárló körút szinte fillérekből megoldható.
Városi, elővárosi forgalomban, ahol nem nagy a sebesség, és a fékezések miatt van visszatáplálás, a Leaf könnyedén megtesz 100 kilométert 15 kWh körüli energiamennyiségből. Ennek az ára jelenleg körülbelül 675 forint, ami kevesebb két liter benzin áránál, ami kifejezetten baráti egy kompakt autótól.
A feltöltés annyira egyszerű, hogy egy percig sem okozhat gondot egy háziasszonynak sem. A hálózatra kapcsolva 8 óra alatt a teljesen lemerült akkumulátor is feltölthető. Aki siet, annak elvi lehetőséget nyújt a gyorstöltő aljzat, amin keresztül fél óra alatt is feltölthető a telep. Apró akadálya lehet azonban annak, hogy rögtön rohanjunk egy ilyen környezetbarát autóért, még pedig a vételár. Az adók beszámításával, viszont mindenféle állami támogatás nélkül mindenütt a világon körülbelül 35 000 eurót kérnek a Leafért. Ez bizony nem kis pénz, hiszen ennyiért Mercedes C-osztályt, 3-as BMW-t lehet kapni, ráadásul nem alapkivitelben.

Ezek érdekelhetnek még

2024. November 22. 07:56, péntek | Belföld

Orbán Viktor szerint óriási mértékben sikerült kiszélesíteni Magyarország mozgásterét

Az elmúlt egy évben óriási mértékben sikerült kiszélesíteni Magyarország mozgásterét, elsősorban a nemzetközi politikai térben, ami a határon túli magyar közösségek megerősödését is jelenti

2024. November 22. 07:54, péntek | Belföld

Rogán Antal abban bízik, sokan fogják használni a Digitális Állampolgárság Programot

Abban bízom, hogy a Digitális Állampolgárság Program alkalmazás széles tömegeknek elnyeri a támogatását, sokan fogják használni, mert látni fogják, hogy így egyszerűbb ügyet intézni, magukat azonosítani

2024. November 21. 07:51, csütörtök | Belföld

Szijjártó Péter: Dél-Korea legnagyobb élelmiszeripari cége hazánkban építi fel az első gyárát a régióban

Dél-Korea legnagyobb élelmiszeripari cége Magyarországon építi fel első közép-európai gyárát, kétszáz új munkahelyet teremtve ezzel Dunavarsányban - jelentette be szerdán Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter Budapesten.