Hírek
2015. Október 03. 15:00, szombat |
Bulvár
Forrás: Alfahír
Vw-botrány: ezzel jár a 11 millió motor átalakítása

Autóipari szakértők szerint szoftvercserére és valószínűleg mechanikai beavatkozásra is szükség lesz a Volkswagen AG amerikai dízelbotrányában érintett modelljeivel megegyező mintegy 11 millió motornál.
Autóipari szakértők szerint szoftvercserére és valószínűleg mechanikai beavatkozásra is szükség lesz a Volkswagen AG amerikai dízelbotrányában érintett modelljeivel megegyező mintegy 11 millió motornál, ami feltehetőleg a teljesítmény és az üzemanyag-felhasználás hatékonyságának rovására megy majd.
Matthias Müller, a Volkswagen AG újonnan kinevezett vezérigazgatója kedden közölte, hogy a szóban forgó motorokat "rendbe kell tenni", bár nem részletezte, hogy pontosan milyen műveleteket ért ez alatt. Egyes szakértők azonban már így is tudni vélik, hogy a visszahívási akció a Volkswagennek
több mint 6,5 milliárd dollárjába fog kerülni.
Az ügy előzménye, hogy a Volkswagen AG olyan szoftverrel látta el egyes dízelmotorjainak a vezérlő egységét, amelyek csak a mérőpadra állított és hatósági bemérésnek alávetett kocsiknál aktiválta teljes hatékonysággal a kipufogógáz összetételét szabályozó rendszert. A botrány alig két hete robbant ki az Egyesült Államokban és azóta a Volkswagen AG vezérigazgatójának az állásába került. Az üggyel összefüggésben számos további vezetőcserére is sor került a konszern alá tartozó más autómárkáknál is.
A dízelmotorok ezzel a szoftveres eljárással feleltek meg az Egyesült Államok, azon belül is Kalifornia szigorú károsanyag-kibocsátási előírásainak. A Volkswagen az Egyesült Államokban összesen 482 ezer a 2009-től 2015-ig terjedő modellévekben forgalmazott autót látott el a kibocsátási értékeket két különböző technológiával manipuláló megoldással.
Az egyik ilyen megoldás a 2008 végétől (a 2009-es modellévtől a 2014-es modellévig) a 2,0 literes négyhengeres dízelmotoroknál a kipufogógáz nitrogénoxid tartalmának csökkentésére szolgáló "lean NOx trap" berendezés vezérlése volt.
A másik pedig a 2012-es modellévtől szintén a 2,0 literes négyhengeres dízelmotoroknál alkalmazott SCR (Selective Catalytic Reduction) rendszer vezérlése volt, ami folyékony karbamid (urea) befecskendezésével bontja le a kipufogógázok nitrogénoxid tartalmát.
A vezérlő szoftver mindkét megoldásnál kikapcsolta a károsanyag-kibocsátást csökkentő berendezéseket az autó utcai használatakor. A nitrogénoxid-kibocsátás csökkentésére szolgáló bármely eljárás a motor teljesítményét és üzemanyag-felhasználási hatékonyságát is rontja.
A VW és Audi márkáknál eltöltött 35 év után 2014-ben nyugállományba vonult egykori minőségbiztosítási igazgató Marc Trahan szerint az "öregebb" dízelmotorok "rendbetétele" szoftverfrissítéssel is megoldható lesz új berendezés beépítése és a motor áttervezése nélkül.
Az SCR rendszernél azonban előírás szerinti használat esetén az urea-fogyasztás annyira megemelkedhet, hogy a gyárilag előírt
10 ezer mérföld helyett akár 5 ezer mérföldenként
is szükségessé teheti az újratöltést, ami így jelentősen megnöveli a gépkocsi szervizelésének a gyakoriságát.
"Az SCR rendszerrel ellátott újabb dízel modelleknél a szoftvercsere a teljesítmény csökkenéséhez és az üzemanyag-gazdaságosság romlásához, valamint az urea-fogyasztás növekedéséhez vezethet" - mutatott rá Kevin Riddell, az LMC Automotive szakértője, hozzátéve, hogy mindez a használt autók árát és eladhatóságát is nagyban befolyásolhatja.
Ezek érdekelhetnek még
2025. Július 14. 07:53, hétfő | Bulvár
Az Adriai-tenger egyik legrégebbi hajóroncsát fedezték fel Horvátországban
Vis szigetén, Komiza partjainál, 30-50 méteres mélységben fedezték fel az Adriai-tenger egyik legrégebbi hajóroncsát, egy görög kereskedelmi hajót a Kr. e. IV. századból - írta a Jutarnji List című napilap vasárnap.
2025. Július 13. 08:56, vasárnap | Bulvár
Magyarokat mentett meg egy görög sárkányszörfös - Videó
Apa és lánya sodródtak el, teljesen kimerültek, de végül megmenekültek.
2025. Július 11. 09:10, péntek | Bulvár
Befejeződött a Magyar Nemzeti Bank aranytartalékának ellenőrzése
Befejeződött a Magyar Nemzeti Bank (MNB) aranytartalékának ellenőrzése; a Magyarországon őrzött 94,73 tonna aranytartalék kifogástalan állapotban van - közölte az MNB csütörtökön a Facebook oldalán.
2025. Július 02. 07:52, szerda | Bulvár
Hőség - Olaszországban munkavégzési korlátozásokat vezettek be a hőség miatt
A rendkívüli hőség miatt tucatnyi olaszországi tartományban a déli óráktól egészen délután közepéig korlátozzák a szabadtéri munkavégzést.